مدیریت مدارس

آموختن یک چیز، به معنای برقرار کردن ارتباط با جهانی است که هیچ تصوری از آن نداریم. برای یاد گرفتن، فروتنی لازم است.

مدیریت مدارس

آموختن یک چیز، به معنای برقرار کردن ارتباط با جهانی است که هیچ تصوری از آن نداریم. برای یاد گرفتن، فروتنی لازم است.

تحقیر

 اگر انسان فروتن باشد، تحقیرکردنش ناممکن است

انسان فقط وقتی می تواند تحقیر شود که خودش را بالاتر از دیگری ببیند

کدام رنگ

یادتونه در بچگی کدام مداد در جعبه مداد رنگی می گفتند به درد نمی خورد ؟

شکسپیر

A Man of No Music
William Shakespeare
  
The man that hath no music in himself
Nor is not moved with concord of sweet sounds,
Is fit for treasons, stratagems, and spoils;
 
The motions of his spirit are dull as night,
And his affections dark as Erebus;
Let no such man be trusted.
 
 
انسان ِ بی آهنگ
 
ویلیام شکسپیر
 
 
انسانی که در دلش نغمه و آهنگی نیست،
با نغمه و آهنگ به وجد نمی آید،
 
شایسته ترین فرد برای هرگونه خدعه و جنایت و تجاوز و غارت است،
 
روحش چون شب سیاه و ملال انگیز
و دلش چون شهریار تاریکی ِ تیره و ظلمانیست.
 
چنین انسانی را اعتماد هرگز نشاید.

روز مادر مبارک باد

 

 مادر ای سرسبزترین بهار هستی ؛ باران طراوت الهی ؛ دریای وسیع مهربانی؛

   سرشار از گذشت و الفت  روزت مبارک

گویند مرا چو زاد مادر / پاکیزه چو شبنم سحر زاد
پاکیزه بزاد و پاک پرورد / رحمت به روان مادرم باد

لبخند نهاد بر لب من / یعنی که به خلق مهربان باش
دستم بگرفت و پا به پا برد / یعنی که به راه حق روان باش
/
یک حرف و دو حرف بر زبانم / بنهاد که نغمه ساز باشم
شاعر شوم و چو نغمه ی خویش / افسون گر و دلنواز باشم

شبها بر گاهواره ی من / بنشست و زخواب خوش حذر کرد
یعنی که برای خاطر دوست / از راحت خود توان گذر کرد

هر صبح به آب چشمه ی عشق / بنهاد و بداد شست و شویم
تا شهره شوم به تازه رویی / با اشک سحر بشست رویم

شب چون سر کوچکم به نرمی / بر سینه ی گرم او فروخفت
از شیشه فرشتگان شنیدند / کاهسته هنوز قصه می گفت

او رفت و کنون به هستی من / هر نقش نکو که هست از اوست
افسوس که نیست تا بگویم / تا هستم و هست دارمش دوست

مبهوتم  که چه نامی بر تو نهم که تاکنون با آن صدایت نکرده باشم ولی هرگز جوابی نشنیدم بی اختیار سر به خاکت می نهم و در حالی که قطرات گرم سرشکم  بر آن می غلتید می گویم  مادر... ..مادر.....هیچ کلمه ای بهتر از آن نیافتم حتی اگر جوابی هم نشنوم .............................

 

ولادت حضرت فاطمه (س)مبارکباد

یا زهرا

ولادت باسعادت کوثر همیشه جاری ، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مبارک باد..

میلاد فاطمه، اذان عشق در گوش هستی است

  سرود عفاف، بر لب وجود است

  طلوع مهر کمال در سپهر جلال است

 سالروز ولادت تک ستاره آسمان عاشقان؛ اسطوره نجابت و پاکی، ام ابیها، فاطمه زهرا(سلام الله علیها)

   بر همه شیعیان مخصوصا خواهران عفیف وپاک مبارک و خجسته باد

رقابت به وسعت کنکور

سال 1377 و برای نخستین بار در طول تاریخ دانشگاه‌های ایران، آمارهای سازمان سنجش و آموزش کشور خبر از افزایش نسبت دختران به پسران در کنکور ورودی دانشگاه‌ها نشان داد، مقامات این سازمان در همان زمان اعلام کردند که 1/52 درصد دانشجویان ورودی را دختران تشکیل داده‌اند.

 در همان سال نیز واکنش محافل سنتی به رشد چشمگیر و پرسرعت ورود دختران به دانشگاه آغاز شد.

 دو سال بعد و در جریان برگزاری سمینار حوزه‌های علمی خواهران اعلام شد که رشد ورود دختران به دانشگاه، «خلاف وظایف مادری و همسری زن» است و از چنین روندی به عنوان عامل «بیکار شدن تعداد بیشتری از مردان که از نظر اسلام نان‌آور خانواده‌اند» یاد شد.

 در اردیبهشت سال 1382، حسین رحیمی، رئیس وقت سازمان سنجش اعلام کرد که: در بعضی رشته‌ها پذیرش داوطلبان به بیش از 70 درصد رسیده است. وی همچنین از احتمال «ایجاد محدودیت 50 درصدی در پذیرش دختران» در کنکور دانشگاه خبر داد و گفت: با ایجاد چنین محدودیتی «مشکل سربازی داوطلبان پسر جبران خواهد شد.»

 رئیس وقت سازمان سنجش در سخنان خود همچنین گفت: «اگر سقف پذیرش جنسی در این رشته‌ها لحاظ شود، نه تنها باعث حفظ تعادل در هرم جنسی دانشگاه‌ها می‌شود بلکه نوعی توازن جنسی در رشته‌های تحصیلی و تعداد دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها به وجود می‌آورد.»

سهمیه بندی جنسیتی در کنکور سال 1383 برای سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در نظر گرفته شد اما با مخالفت گسترده نمایندگان مجلس و فعالان جنبش زنان مواجه و سبب شد تا محمد خاتمی رئیس جمهور وقت دستور لغو محدودیت پذیرش دختران در برخی رشته‌ها از سوی سازمان سنجش را صادر کند.

 این روند با افت و خیزهایی ادامه یافت تا آن که در بهمن ماه 1385 تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را به منظور کاهش ورود دختران به دانشگاه‌های کشور به مجلس ارایه کردند.

این گروه از اعضای مجلس با اشاره به افزایش تعداد ورودی دختران نسبت به پسران که اکنون به 65 درصد رسیده است آن را برای کشور «خطرناک» و برای قداست خانواده «نامناسب» توصیف کرده و اعلام کردند که قصد دارند با تصویب این طرح ورود دختران به دانشگاه را با محدودیت‌هایی مواجه کنند. در این میان نماینده لردگان در مجلس و از حامیان اصلی طرح محدود کردن ورود دختران به دانشگاه درباره علت ارایه این طرح به مجلس گفت: «وقتی دختران بدون اجازه همسر خود نمی‌توانند کار کنند و به شهرهای دور بروند، تخصص آنها به حال مملکت هیچ تأثیری ندارد!»

 این روی سکه

در بیانیه 17 ماده‌ای کنفرانس جهانی آموزش عالی در مورد «پاسداشت تلاش و خرد جمعی زنان جهان» آمده است: اگرچه پیشرفت‌هایی در ارتباط با دستیابی زنان به آموزش به دست آمده است، اما موانع اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی زیادی مانع از مشارکت مؤثر زنان می‌شود که یکی از راهکارهای برطرف کردن این موانع توجه به آموزش عالی و افزایش فراگیر آن بدون تبعیض جنسی و مبتنی بر اصل شایسته سالاری است.

 رشد آمارهای پذیرفته‌شدگان دختر در دانشگاه‌ها و برتری آنان نسبت به تعداد پسران، یکی از شاخص‌های اصلی مسایل آموزش عالی در این سالها بوده است. اما حقیقت آن است که آنچه چنین رویه‌ای را به یک مسئله تبدیل می‌کند، در پیدا و پنهان‌های دیگر جامعه ما و از سوی نگاه حاکم بر این بخش نهفته است.

 پدیده فزونی ورودی دختران به دانشگاه تنها یک روی سکه است اما آنچه در این میان غیرطبیعی است مربوط به دختران نیست بلکه ورود پسران به دانشگاه و ادامه تحصیل آنهاست.

دکتر سید ضیاء هاشمی، استاد دانشگاه در این‌باره می‌گوید: طی سال‌های گذشته بین تعداد دانش‌آموزان دختر و پسر مشغول به تحصیل در سطح مدارس کل کشور تفاوت معنی‌داری وجود نداشته اما در آمار داوطلبان دانشگاه، به عنوان مثال در کنکور سراسری 1385 وضعیت کاملاً متفاوت است. یعنی 895 هزار داوطلب دختر و 528 هزار داوطلب پسر در این آزمون شرکت کردند.

این استاد دانشگاه با استناد به آمارهای موجود می‌گوید: مسئله این نیست که در یک رقابت عادی، دختران تلاش بیشتری می‌کنند و گوی سبقت را می‌ربایند بلکه نسبت قبول دختران و پسران نسبت یکسانی است. آمارها نشان می‌دهد که 5/29 درصد دختران و 1/29 درصد پسران موفق به قبولی در کنکور می‌شوند یعنی از هر 100 نفر 29 نفر اعم از دختر و پسر وارد دانشگاه می‌شوند.

بنابر این موضوع این نیست که چرا دختران بیشتر قبول می‌شوند بلکه موضوع این است که چرا پسران کمتر داوطلب حضور در دانشگاه می‌شوند.

 پسران و آینده پیش‌رو

شانس قبولی و توفیق در دانشگاه یکسان است اما چرا با توجه به جمعیت یکسان دختران و پسران در سطوح تحصیلی قبل از دانشگاه، در مرحله انتقال از دبیرستان به دانشگاه، پسران کمتر از دختران ترجیح می‌دهند وارد دانشگاه شوند؟

 هاشمی در این باره می‌گوید: علت اصلی این است که کارکرد دانشگاه برای دختران در مقایسه با پسران بالاست. پسران وقتی به افق پیش روی خود نگاه می‌کنند، می‌بینند که بهترین مسیر برای آنها دانشگاه نیست و مسیرهایی را می‌توانند انتخاب کنند که بهتر از دانشگاه قادر است آینده آنها را رقم بزند.

 این مدرس دانشگاه با اشاره به تفاوت نقش خانوادگی و اجتماعی موجود میان دختران و پسران می‌گوید: نقش مادری و همسری در نقش اجتماعی است که برای زنان تعریف شده است اما نقش پدری و همسری تنها یک نقش خانوادگی است. در حقیقت آن نقشی که برای مرد هویت‌ساز است، همان موقعیت شغلی اوست که اگر از آن برخوردار نباشد، احساس خلاء می‌کند وقتی پسران با این زمینه به آینده می‌نگرند، به این نتیجه می‌رسند که دانشگاه لزوماً برای آنها شغل مناسبی ایجاد نمی‌کند.

بنابر این آنها به این نتیجه می‌رسند که بدون مدرک دانشگاهی شانس بیشتری برای اشتغال دارند و چنین نیست که با ورود به دانشگاه جایگاه استثنایی و موفقیت‌آمیزی برای خود در نظر بگیرند.

 این جامعه‌شناس در مورد وضعیت دختران و زنان دانشگاهی می‌گوید: کسب منزلت اجتماعی در مورد دختران و زنان الزاماً وابسته به اشتغال نیست. کارکرد منزلت اجتماعی برای آنها محفوظ است یعنی یک زن خانه‌دار اگر دارای تحصیلات عالیه باشد اعتبار او افزایش پیدا می‌کند و این صرفاً یک ژست اجتماعی نیست. تجربه ثابت کرده زنانی که تحصیلات بالاتری دارند، نسبت به حقوق خود آگاه‌ترند و قابلیت دفاع بیشتری دارند و مادران تحصیل کرده مادرانی شایسته‌‌تر با شأن اجتماعی و خانوادگی بالاتر هستند و همه اینها امکان و انگیزه بیشتری را برای دختران در مسیر ادامه تحصیل فراهم می‌کند.

 افزایش تعداد دختران دانشگاهی

دکتر ناصر فکوهی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران با تأکید بر این که هرگونه دیدگاه آسیب‌شناسانه با مسئله ورود دختران باید کنار گذاشته شود، می‌گوید: این تصور که این موضوع یک پدیده ایرانی است کاملاً غلط است و این ناشی از آن است که ما محلی فکر می‌کنیم در حالی که رقم افزایش زنان در سیستم دانشگاهی یک پدیده جهانی است و در همه کشورها مشاهده می‌شود، در حقیقت علت این نوع نگاه آن است که سیستم‌های اجتماعی پیش از این مردانه بوده‌اند و حالا وقتی زن‌ها می‌خواهند حضور اجتماعی داشته باشند در برخی موارد با واکنش منفی روبه‌رو می‌شوند.

فکوهی با اشاره به طرح سهمیه‌بندی جنسیتی در دانشگاه‌ها می‌گوید: نتیجه چنین رویکردی آن است که به تدریج دختران از سیستم دانشگاه‌های دولتی خارج می‌شوند و تعداد زیادی دانشگاه‌های خصوصی ایجاد می‌شود که دختران به آن سمت گرایش می‌یابند که در نتیجه آن کیفیت تحصیلی دختران با همان تعداد دانشجو پایین می‌آید.

 طی 72 سال که از تأسیس دانشگاه در ایران گذشته تا سال 1377 همواره نسبت پسران راه یافته به دانشگاه از دختران بیشتر بود اما چنین نسبتی هرگز اعتراضی را به دنبال نداشت. با این حال از سال 77 که برای نخستین بار دختران با اختصاص بیش از پنجاه و دو درصد ورودی دانشگاه‌های کشور چنین نسبتی را به نفع خود تغییر دادند. تاکنون در چند مرحله مقامات وزارت علوم، سازمان سنجش و برخی از مقامات دولتی خواستار اجرای سهمیه‌بندی جنسیتی برای محدود کردن ورود دختران به دانشگاه شده‌اند.

جهش کمی آموزش دختران نگاهی دقیق به آمار آموزش و تحول آنها در 25 سال گذشته تصویر دقیق‌تری از وضعیت کمی آموزش دختران ایران را به نمایش می‌گذارد. در فاصله سال‌های 1358 تا 1380 هر سال به‌طور متوسط 5/5 درصد به شمار دختران دانش‌آموز (3/5 درصد برای پسران) افزوده شده و در نتیجه تعداد کل دختران دانش‌آموز در این دوره از حدود 3 میلیون نفر به 9 میلیون نفر رسیده است.

نرخ رشد متوسط سالانه جمعیت دختران دانش‌آموز در دوره راهنمایی و دبیرستان از 9 درصد در سال فراتر می‌رود برای مثال تعداد دبیرستانی‌های دختر از 400 هزار نفر در سال 1358 به بیش از 2/3 میلیون نفر در سال 1380 افزایش یافت. رشد آموزش دختران در مدارس و کلاس‌های سوادآموزی سبب افزایش چشمگیر نرخ باسوادی در میان زنان شده به طوری که امروز از 5 زن ایرانی 4 نفر با سواد است.

 تحقیقات میدانی و آمار آموزشی نشان می‌دهند که دختران در دوره راهنمایی و متوسطه بهتر از پسران درس می‌خوانند و کمتر مردود می‌شوند. نتیجه موفقیت آموزشی دختران را می‌توان در نسبت دخترانی که دوره متوسطه را به پایان می‌برند و یا در راهیابی آنها به دوره‌های پیش‌دانشگاهی مشاهده کرد که با شرط حداقل معدل امکان‌پذیر می‌شود.

در حقیقت برخلاف آنچه که گاه گفته می‌شود موفقیت دختران در آزمون ورودی دانشگاه‌ها فقط نتیجه تلاش آنها در این مرحله حساس یعنی هنگام ورود به دانشگاه نیست و آنها در دوران تحصیلی خود نتایج به مراتب بهتری از پسران کسب می‌کنند و کنکور فقط آخرین مرحله این روند طولانی را تشکیل می‌دهد.

 اما سؤال اینجاست که با تصویب «طرح حذف کنکور» در مجلس شورای اسلامی در سال‌های آینده آیا برای قبولی بیشتر پسران در مدارس نیز باید سهمیه‌بندی صورت گیرد و یا با برگزاری امتحانات در سطح پایین‌تر امکان قبولی بیشتر آنها را فراهم کرد؟

تاریخ درج: 26 خرداد 1386 ساعت 10:12 تاریخ تایید: 26 خرداد 1386 ساعت 12:09 تاریخ به روز رسانی: 26 خرداد 1386 ساعت 12:05  
     
  
همشهری
 

کلمات قصار

اگر از غوغای عالم و اشتغالات ِ زندگی دمی فارغ شویم
درختان را به هزار زبان سخنگو می یابیم
در جویبارها کتاب می خوانیم
و سنگ ِ موعظه می شنویم
و گوهر ِ نیکی را در هر چیز می بینیم.
 
تاج من بر سرم نیست
تاج ِ من بر قلب ِ من جای دارد
که الماس و فیروزه آن را نیاراسته
و از دیده ها پنهان است
 
تاج ِ من، خرسندی ِ من است
که به ندرت پادشاهی را از آن بهره داده
 
شکوه ِ دنیا همچون دایره ایست بر روی آب
که هر زمان بر پهنای خود می افزاید
و در منتهای وسعت هیچ می شود.
 
اگر موسیقی غذای عشق است،پس بنوازید.
                                              شکسپیر

 

 

عطرها و آدم‌ها

تنوع و تعدد عطرها اگرچه بسیار زیاد است، اما هر عطری برای هر پوستی مناسب نیست

حتی اگر تا به امروز چنین تجربه‌ای نداشته باشید، بالاخره یک روز برای شما هم چنین اتفاقی می‌افتد که در یک مغازه عطرفروشی، در انتخاب نوع عطر دچار تردید بشوید یا اینکه در ازای خرید عطر موردنظرتان مبلغ هنگفتی را هم پرداخت کنید ولی عطر شما روی پوست‌تان ماندگاری نداشته باشد و حسابی ناراحتتان کند.
 
به طور کلی عطر، مخلوطی از چند ماده شیمیایی است که خواص بویایی دارد و رایحه خاصی را ایجاد می‌کند. به طور معمول عطرها به صورت محلول الکلی اسانس‌ها به بازار عرضه می‌شوند و با توجه به غلظت اسانس و درجه الکل به کار گرفته شده در ترکیب آنها، نام‌های گوناگونی مثل ادکلن، ادوتوالت و ادوپارفیوم پیدا می‌کنند ولی فرق این محصولات تنها در میزان غلظت عصاره روغنی سازنده بوهای گوناگون آنها است. بدیهی است هر چقدر غلظت عصاره روغنی در یک بو بیشتر باشد، ماندگاری عطر هم بیشتر خواهد بود. 90 تا 96 درصد مواد تشکیل دهنده عطر، الکل است چون الکل باعث می‌شود بو روی پوست نماند و از پوست متصاعد شود. بدون وجود الکل در عطر، شما تنها کسی خواهید بود که متوجه می‌شوید عطر زده‌اید.
 
رایحه واقعی
هر عطر دارای چند رایحه است. رایحه اول همان احساس اولیه از بوی عطر است و در فروش عطر تاثیر به‌سزایی دارد. این رایحه تازه و تند است و به سرعت تبخیر می‌شود. رایحه ثانوی، وقتی رایحه اول از بین می‌رود آشکار می‌شود. این رایحه، بدنه اصلی عطر را تشکیل می‌دهد و ملایم‌تر از رایحه اولیه است و 10 دقیقه تا چند ساعت بعد از استعمال عطر، احساس می‌شود. رایحه پایه یا پس رایحه، زمانی که دو رایحه اول از بین رفتند، مشخص می‌شود. ترکیبات این گروه ثابت کننده هستند و از اجزای سنگین و پردوامی مثل صمغ‌ها، کهربا، نعناع هندی و غیره تولید می‌شود و در عطرهای باکیفیت چند روزی دوام دارد.
 
درست انتخاب کنید
ویژگی عطر اصلی این است که رایحه‌اش یکنواخت باشد و پس از قرار گرفتن روی پوست تغییر ماهیت ندهد. هنگام خریدن عطر، اجازه دهید تست عطر چند دقیقه روی پوست شما باقی بماند تا رایحه پایه آن تا حدی مشخص شود ولی بیش از سه عطر را هم زمان امتحان نکنید چون بینی شما دیگر قدرت تشخیص نخواهد دشت و شاید رایحه‌ای ناخوشایند از ترکیب عطرهای گوناگون به مشام‌تان برسد. در بعضی از عطرفروشی‌ها، یک ظرف قهوه یا کاکائو وجود دارد تا مشتری پس از هر بار امتحان عطر از آن ظرف استشمام کند و به روند امتحان عطر ادامه دهد. هیچ‌گاه عطر را روی پوست خود مالش ندهید چون این کار باعث از بین رفتن مولکول‌های پایه عطر و عدم ماندگاری آن می‌شود ولی این نکته را فراموش نکنید که پوست‌های گوناگون بر رایحه عطرها آثار گوناگونی می‌گذارند و هر عطری را نباید روی هر پوستی استفاده کرد. به عبارت دیگر برای هر پوستی عطرهای خاصی طراحی شده است.
 
چه پوستی، چه عطری
رنگ پوست، چربی یا خشکی پوست، چهره و شخصیت شما تعیین می‌کند چه عطری مناسب شما است! برای افرادی که پوست روشن دارند استفاده از عطرهایی که رایحه گل‌ها در آنها به کار رفته توصیه می‌شود و برای پوست‌های گندمی به کار بردن رایحه‌های oriental یا مشرق زمینی مناسب‌تر است. در عین حال افرادی که پوست روشنی دارند بهتر است از بوهای خنک و ترش یا خنک و تلخ استفاده کنند چون این رایحه‌ها با پوست‌شان سازگاری بیشتری دارد و دوامش هم بیشتر است. به افراد سبزه و گندمی هم رایحه‌های گرم و شیرین توصیه می‌شود. جالب است بدانید، مهم‌ترین لحظه درک رایحه، هنگام عبور فرد است و شما می‌توانید با انتخاب عطر مناسب با چهره و شخصیت‌تان روی دیگران تاثیری به یادماندنی بگذارید.  بهتر است در فصل گرما از عطرهای خنک و در فصل سرما از عطرهای گرم استفاده شود. بعضی از خانم‌ها ممکن است از یک عطر مردانه خوش‌شان بیاید ولی به شما توصیه می‌کنیم هرگز از عطرهای مخصوص جنس مخالف استفاده نکنید زیرا خصوصیات هر جنس در رایحه عطر مخصوص آن در نظر گرفته شده و مواد شیمیایی به کار رفته در آن نیز، با فیزیولوژی و هورمون‌های بدن تناسب دارد. نکته دیگر اینکه عطر را روی نقاطی از پوست به کار ببرید که زیر آنها نبض وجود دارد. در زیر این نقاط خون با فشار بیشتری جریان دارد و حرارت حاصل از آن، به تراوش رایحه‌ و انعکاس آن از پوست کمک زیادی می‌کند. به‌طور معمول نقاط نبضی شامل مچ‌دست‌ها، پشت‌گوش‌ها، آرنج و گردن هستند که بهترین نقاط برای به کار بردن عطرها به حساب می‌آیند. البته عطر زدن به گردن با افزایش احتمال بروز بیماری‌های پوستی در این ناحیه همراه خواهد بود.
 
ماندگاری عطر
افرادی که پوست چربی دارند، بوی عطرشان نسبت به افرادی که پوستی خشک دارند، ماندگاری بیشتری دارد. پوست چرب و مرطوب است باعث نگه‌داری و ماندگاری بوی عطر می‌شود. افرادی که پوست خشک دارند، بهتر است در صورت امکان، عطر خود را در طول روز تجدید کنند.
 
چگونه عطر بزنیم؟
متخصصان تولید محصولات آرایشی و بهداشتی توصیه می‌کنند که عطر را عمدتا به پشت گوش‌ها بزنید تا بوی عطر بیشتر پراکنده شود. مقدار کمی از عطر را هم روی پوست بدن‌تان استفاده کنید. در عین حال یک اسپری کوچک روی موها باعث می‌شود بوی عطر در تمام طول روز باقی بماند ولی به شما توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهید رایحه عطر شما ماندگاری بیشتری داشته باشد، هیچ‌گاه روی لباس‌تان از عطر استفاده نکنید.
 
تاریخ انقضای عطر
به طور معمول شیشه‌های عطر را به خاطر زیبایی‌شان یا به دلیل دم دست‌تر بودن، روی میز آرایش می‌چینیم. جایی که به طور معمول روشن و آفتاب‌گیر است. بعد از مدتی متوجه می‌شویم بوی عطرها تغییر کرده است ولی مگر عطر هم فاسد می‌شود؟ برای آنکه عطرتان دیرتر فاسد شود شیشه عطر را در محل خشک، خنک و به دور از پنجره و نور خورشید نگه دارید چون نور خورشید باعث بروز تغییراتی در مواد تشکیل دهنده عطر می‌شود و آن را از بین می‌برد. درضمن برای آنکه عطر عمر بیشتری داشته باشد بهتر است آن را همیشه درون جعبه‌اش نگه داری.ازترانه ها

کلمات قصار

به چشمی اعتماد کن که به جای صورت به سیرت تو می نگرد ، به دلی دل بسپار که جای خالی برایت داشته باشد و دستی را بپذیر که باز شدن را بهتر از مشت شدن بلد است

اساس زندگی بر ۱۰ چیز استوار است: اول محبت و ۹ تای دیگش هم گذشت