مدیریت مدارس

آموختن یک چیز، به معنای برقرار کردن ارتباط با جهانی است که هیچ تصوری از آن نداریم. برای یاد گرفتن، فروتنی لازم است.

مدیریت مدارس

آموختن یک چیز، به معنای برقرار کردن ارتباط با جهانی است که هیچ تصوری از آن نداریم. برای یاد گرفتن، فروتنی لازم است.

فرصت

فرصت‌ها هیچ گاه از بین نمی روند، بلکه شخص دیگری فرصت از دست داده ما را تصاحب خواهد کرد.
فرصت هارا از دست ندهیم

مصوبه هفتصدوپنجاهمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 26/4/86

فقط برای یاد آوری

مصوبه هفتصدوپنجاهمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش  مورخ 26/4/86

 

شورای عالی آموزش و پرورش  مقرر می دارد اصلاحات زیر در آیین نامه آموزشی دوره سه ساله متوسطه روزانه اعمال شود:

1- تبصره 2 ماده 5 به شرح زیر اصلاح شود:

 تبصره 2- ترک تحصیل قبل از امتحانات نوبت اول و همچنین وقفه تحصیلی، جزو سنوات تحصیلی محاسبه نمی‌شود و ترک تحصیل بعد از امتحانات نوبت اول، جزو سنوات تحصیلی موضوع این ماده محاسبه می‌شود.

2- تبصره 1 ماده 8 به شرح زیر اصلاح شود:

تبصره 1- چنانچه درسهای باقیمانده از پایه دوم، پیش‌نیاز درسهای پایه سوم باشد، دانش‌آموز پایه سوم باید این درسها را با رعایت ضوابط پیش‌نیاز به همــراه سایـر درسهـای پایه سوم برابر مقررات و حداکثر تا 37 واحد انتخاب کند. 

3- تبصره ای با عنوان تبصره 4 به ماده 75 اضافه شود:

تبصره 4-دانش آموزی که پس از پایان امتحانات شهریور ماه و با وجود برخورداری از مفاد تبصره های 1 و 2، شرایط قبولی را احراز نمی کند، چنانچه با احتساب نمرات خرداد ماه دروس مربوط در شهریور ماه، شرایط قبولی را داشته باشد نمرات خرداد ماه وی جایگزین نمرات دروس مربوط در شهریور ماه شده و اعلام نتیجه خواهد شد.

4 – ماده 1-85 به شرح زیر اصلاح شود:

اصلاحیه ماده 1-85- اگر دانش‌آموزی در امتحانات نوبت دوم یا هر دو نوبت برخی از درس های پایه اول یا دوم غیبت موجه داشته باشد نمرات شهریور ماه وی به جای نمرات سالانه آن درس یا دروس منظور می گردد. در مورد دروس انتخابی با پیشنهاد معلم مربوط و تأیید شورای مدرسه تصمیم گیری خواهد شد.

5- ماده ای با عنوان 3-85 ذیل ماده 85 اضافه شود:

ماده 3- 85 – چنانچه دانش آموز در فاصله زمانی بعد از ثبت نام و قبل از شرکت در امتحانات پایانی نوبت اول ترک تحصیل کند( هر چند نمره ارزشیابی مستمر داشته باشد) برای وی کارنامه با ذکر مراتب ترک تحصیلی صادر می شود و آن سال جزو سنوات تحصیلی وی محاسبه نمی شود و اگر دانش آموزی بعد از امتحانات نوبت اول ترک تحصیل کند در کلیه دروس نوبت دوم غائب غیرموجه منظور و اعلام نتیجه شده و کارنامه صادر می شود و مراتب ترک تحصیل در سوابق تحصیلی وی قید و آن سال جزو سنوات تحصیل وی منظور می شود.

6- ماده 94 به شرح زیر اصلاح شود:

 ماده 94 - امتحان دانش آموزان دوره متوسطه روزانه خارج از کشور طبق مفاد این آیین نامه انجام می شود وامتحان دانش آموزان دوره متوسطه بزرگسالان و داوطلبان آزاد خارج از کشور بر اساس آیین نامه های مربوط خواهد بود.

7- تبصره ذیل ماده 94 به شرح زیر اصلاح می شود:

تبصره - دانش آموزان موضوع این ماده از انتخاب و گذراندن درس آمادگی دفاعی معاف هستندولازم است معادل واحداین درس راازسایردروس رشته های دیگرانتخاب نموده و بگذرانند.

8- تعاریف زیر با عنوان بندهای (د) و (هـ ) به تعاریف مربوط به فصل چهارم اضافه شود:

د)ترک تحصیل:  ترک تحصیل به یکی از موارد ذیل اطلاق می شود:

الف )دانش آموز درواحد آموزشی ثبت نام نکرده باشد.

ب ) دانش آموز بنا به درخواست  خود ( در صورت داشتن حداقل 18 سال تمام ) و یا ولی خود  از ادامه تحصیل انصراف دهد.

ج ) دانش آموز، برابر مقررات از تحصیل در واحد آموزشی محروم شده باشد.

ﻫ) وقفه تحصیلی: وقفه تحصیلی به موردی اطلاق می شود که دانش آموز پس از ثبت نام به دلایل موجه نتواند در واحد آموزشی ادامه تحصیل دهد و در امتحانات نوبت دوم و شهریورماه هیچیک از دروس شرکت نکند.

روز معلم مبارک باد

روزمعلم مبارک باد

معلّمی هنر است، هنر آموختن هر آن چه سال ها با سعی و تلاش اندوخته است. معلّمیعشقی است  الهی و آسمانی است که پروردگارِ مهربان به انسان اعطا کرد تا با همّت بلند خویش روشنائی شب های تارِ جهالت و نادانی باشد. معلمّی، مهری است که از روز ازل با گل آدمی سرشته شد تا مردم از ظلمات جهل به نور دانایی، رهنمون شوند. براستی که معلّمی شغل نیست، عشق است.

 

 

قرآن از دیدگاه مشاهیر جهان

کینت گریک(دانشمند کمبریج انگلستان)
مسلمان نیستم تا بگویم قرآن کلام خدا است، ولی در مدت چهارده قرن که از آمدن آن می‌گذرد، هیچ کس نتوانسته است در زبان عربی کلامی بیاورد که با قرآن برابری کند، قرآن کتابی نیست که برای یک دوره به خصوص آمده باشد، کتابی است جاوید برای تمام اعصار و تا جهان است نوع بشر می‌تواند(و باید) قرآن را در متن زندگی خود قرار بدهد و بر طبق دستورهای آن رفتار نماید، چرا که قرآن برای یک دوره به خصوص نیامده و هرگز کهنه نمی‌شود و تا روزی که نوع بشر باقی است راهنمای انسان خواهد بود زیرا چیزی وجود ندارد که در قرآن نیامده باشد، من هنگامی که قرآن را برای نخستین بار گشودم و تحت تأثیر آن قرار گرفتم، تصوّر کردم اثری که آن کتاب در من داشته، استثنائی است و در سالهای بعد که با چندین تن از مترجمان قرآن مکاتبه کردم و بعضی را حضوری دیدم، دریافتم تأثیری که خواندن قرآن در ما اروپاییان می‌گذارد، همگانی است، اما مشروط بر اینکه به همان زبانی که نازل شده خوانده شود و ترجمه قرآن به هیچ یک از زبانهای اروپایی تأثیر متن اصلی را ندارد.

قرآن و پدیده‌ها از دید دانش امروز، ص 19


بانو لورا واکلیسا والگیری(استاد دانشگاه ناپل ایتالیا):
کتاب آسمانی اسلام، نمونه ای از اعجاز است، قرآن کتابی است که نمی‌توان از آن تقلید کرد.سبک و اسلوب قرآن در ادبیات عرب سابقه ندارد، تأثیری که قرآن در روح انسان ایجاد می کند ،ناشی از امتیازات و برتری‌های آن می‌باشد، چطور ممکن است این قرآن گفتار محمد باشد و حال آن که معتقدیم محمد یک مرد عرب و درس نخوانده بود، ما در این قرآن گنجینه‌ها و اندوخته هایی از علوم را می بینیم که مافوق استعداد و ظرفیت باهوشترین و متفکّرترین نوع بشر است، و بزرگترین فیلسوفان و قوی‌ترین رجال سیاست باید در مقابل قرآن زانوی عجز و ناتوانی بزنند، با اینکه قرآن در سراسر جهان اسلام بارها خوانده می‌شود، لیکن خواندن آن دوباره در پیروانش ایجاد خستگی نمی‌کند؛ بلکه بالعکس با خواندن هر روز عزیزتر می‌شود، خواندن یا شنیدن قرآن در ذهن خواننده یا شنونده حسّ تعظیم و تکریم برمی انگیزد، متن قرآن در طول اعصار و قرون از تاریخ نزول آن تا امروز به همان صورت اوّلیه باقی مانده و تا وقتی که خدا بخواهد و تا جهان ادامه دارد، باقی خواهد بود. پیشرفت سریع اسلام، ص52


ژوزف ارنست رنان(فیلسوف معروف فرانسوس1823 ـ 1892م):
در کتابخانه شخصی من هزاران جلد کتاب سیاسی، اجتماعی، ادبی، و غیره وجود دارد که همه آنها را بیشتر از یک بار مطالعه نکرده ام و چه بسا کتابهایی که فقط زینت کتابخانه من می‌باشند، ولی یک جلد کتاب است که همیشه مونس من است و هر وقت خسته می شوم آن را مطالعه می کنم تا درهایی از معانی و کمال به روی من گشوده شود ، و از مطالعه زیاد آن خسته و ملول نمی‌شوم، این کتاب ، کتاب آسمانی مسلمانان است، اگر کسی خواسته باشد به کتابی که از آسمان نازل شده، معتقد شود، آن کتاب فقط قرآن است، زیرا کتاب‌های دیگر آسمانی امتیازات قرآن را ندارند.


پیامبر اسلام از نظر دانشمندان شرق و غرب، ص 188
پرفسور هوستون اسمیت(استاد دانشگاه یالات متحده امریکا):
(مسلمانان )با آن همه علاقه و ایمانی که به شخص او(محمد صلّی اللّه علیه و آله) دارند،لیکن اساس ایمان ایشان بر کتاب قرآن مجید قرار دارد، آن کتاب مقدس، آسمانی است و پیغمبر خود آن را ایت باهر الهی و اعجاز نمیان نبوّی دانسته است. تلاوت و ترتیل قرآن، جزو وظایف مسلمانان می باشد، شاید هیچ کتابی در جهان به قدر آن خوانده نمی‌شود.چه بسیار مردم تمام آن کتاب را به حافظه سپرده‌اند و تأثیرات آن در نفس خوانندگان از حدّ خارج است، عقیده و ایمان مسلمانان به کتاب الهی در اوج شدّت است، چنانچه مسیحیان در احترام به کتاب خود به پای ایشان نمی‌رسند، اعتقاد به اصالت قرآن نزد آنها از شرایط اساسی ایمان است، در نزد دیگر ملل جهان هیچ کتابی از کتب مقدسه ادیان علی الظاهر به اندازه قرآن مشکل الفهم نیست.


قرآن و دیگران، ص18
هربرت جورج ولز(دانشمند و محقق انگلیسی1866 ـ 1946 م)
در پاسخ به سؤالی که یکی از مجلّه‌های علمی اروپایی نموده بود که بزرگترین کتابی که از آغاز تاریخ بشر تاکنون بیشتر ازسایر کتب در دنیا تأثیر گذاشته و از همه مهمتر به شمار‌آمده کدام است، چند کتاب را نام برده و در پیان نوشت: اما کتاب چهارم که مهمترین کتاب دنیاست. قرآن است؛ زیرا که این کتاب آسمانی،اثری که در دنیا گذارد؛ نظیر‌آن را هیچ کتابی به خود ندیده است، قرآن کتاب علمی و دینی و اجتماعی و تهذیبی و اخلاقی و تاریخی است، مقرّرات و قوانین و احکام آن با اصول قوانین و مقرّرات دنیای امروز منطبق است و برای همیشه قابل پیروی و عمل است. هرکس بخواهد دینی اختیار کند که سیر‌آن با تمدّن بشر پیشرفت داشته باشد ،باید دین اسلام را اختیار نماید و اگر بخواهد که معنی این دین را باید به قرآن مراجعه کند، قرآن بهترین راهنما و عقیده قلبی؛ یعنی توحید و اخلاق فاضله است، در قرآن بهترین عبارات و عالی ترین جملات نازل گردیده، اسلوب فصاحت و بلاغت آن به حدّی زیباست که ذهن عقلا را متحیر ساخته است، قرآن کتابی است ابدی و جهان. دائرة المعارف شیعه، ص746

منبع http://www.fetrat.com/