مدیریت مدارس

آموختن یک چیز، به معنای برقرار کردن ارتباط با جهانی است که هیچ تصوری از آن نداریم. برای یاد گرفتن، فروتنی لازم است.

مدیریت مدارس

آموختن یک چیز، به معنای برقرار کردن ارتباط با جهانی است که هیچ تصوری از آن نداریم. برای یاد گرفتن، فروتنی لازم است.

چگونه از درس خواندن نتیجه بهتری بگیریم ؟

چگونه از درس خواندن نتیجه بهتری بگیریم ؟

آمار نشان داده که ذهن انسان در زمان های کوتاه و مکرر بسیار متمرکزتر از زمان های طولانی عمل می کند. بنابراین حتی اگر فقط ده دقیقه برای درس خواندن فرصت دارید، آن را به فواصل زمانی کوتاهتر تقسیم کنید. همچنین بهتر است پس از هر ده دقیقه درس خواندن به خودتان استراحت بدهید.

نکاتی برای دستیابی به نتیجه دلخواه در امتحانات، ارائه روش هایی بسیار ساده در بالا بردن سرعت یادگیری، حفظ کردن و مطالعه.

در فواصل زمانی کوتاه اما پیوسته درس بخوانید

آمار نشان داده که ذهن انسان در زمان های کوتاه و مکرر بسیار متمرکزتر از زمان های طولانی عمل می کند. بنابراین حتی اگر فقط ده دقیقه برای درس خواندن فرصت دارید، آن را به فواصل زمانی کوتاهتر تقسیم کنید. همچنین بهتر است پس از هر ده دقیقه درس خواندن به خودتان استراحت بدهید.

از آنجا که مغز انسان به منظور ساخت پروتئین و تجدید نیرو به زمان نیازمند است، این روش کارایی بسیاری دارد. زمان استراحت به مغز فرصت جذب آموخته ها را می دهد، در مقابل درس خواندن برای مدت زمان طولانی نه تنها کسالت آور است، بلکه باعث خستگی، ایجاد استرس و گیج شدن می شود، در نتیجه قدرت یادگیری را کاهش می دهد.

با خیالی آسوده استراحت کنید

اگر زمان شما اجازه می دهد به منظور تجدید قوا، یک روز کامل را به استراحت بگذرانید. با این کار ممکن است احساس عذاب وجدان کنید و مرتبا با خود بگوئید : باید امروز را هم درس می خواندم و زمان گرانبهایی را که به استراحت تخصیص داده اید، با استرس سپری کنید. اما همانطور که در بالا اشاره شد، فراموش نکنید که در حالت استرس مغز اطلاعات جدید را جذب نمی کند. یک روز را به فراغت بگذرانید و احساس بدی از درس نخواندن خود نداشته باشید.

وضعیت جسمی خود را در نظر بگیرید

در زمان هایی که خسته، عصبانی ، حواس پرت و شتاب زده هستید درس نخوانید. زمانی که مغز انسان در حالت آرامش است، مانند یک اسفنج اطلاعات را جذب می کند، برعکس زمانی که استرس دارید، تلاش شما برای یادگیری بی فایده است، زیرا در چنین حالتی مغز اطلاعات را دفع می کند. هیچگاه در زمانی که فکر شما به چیزهای دیگری مشغول است، خود را مجبور به درس خواندن و یادگیری نکنید، این کار چیزی جز اتلاف وقت نیست.

درس ها را در همان روز مرور کنید

زمانی که چیز جدیدی یاد می گیرید، سعی کنید در همان روز نکات مهمش را دوره کنید. با گذشت چند روز، برای یادآوری آن مطالب به تلاش بیشتری نیاز خواهید داشت. به هر حال یک مرور سریع در انتهای روز، باعث ماندگاری بیشتر در مغز و یادآوری آسانتر مطالب خواهد بود.

مرحله به مرحله پیش بروید

ممکن است باور نداشته باشید که همیشه از کل به جزء و از بزرگ به کوچک رسیدن ، روش کارایی در امر یادگیری در سنین مختلف است. در زمان درس خواندن ابتدا سعی کنید یک درک کلی از مطلب داشته باشید سپس وارد جزئیات شوید، با این روش امکان موفقیت شما بیشتر می شود.

محیطی مناسب برای درس خواندن فراهم کنید

همیشه فراهم کردن محیط مناسب برای درس خواندن را در اولویت اول قرار دهید. به طور مثال اگر به سکوت احتیاج دارید، تمام سعی تان را برای ایجاد یک مکان دور از سر و صدا برای موفقیت در درس خواندن ، به کار بگیرید.

میزان خستگی مغزتان را در نظر داشته باشید

کاملا طبیعی است که گاهی مغز انسان در اثر خستگی، مطالب را فراموش می کند، این امر هرگز بدان معنا نیست که شما آدم کودنی هستید، به جای عصبانی شدن، سعی کنید چنین حالتی را پیش بینی کنید و با آن کنار بیایید.

تصور کنید که مغز شما لایه های اطلاعات را به ترتیب روی هم می چیند، با قرار گرفتن اطلاعات جدید در سطوح بالا، اطلاعات لایه های پایین تر کهنه شده و به آسانی قابل دسترس نخواهند بود، بنابراین به فراخوانی شما دیرتر جواب می دهند، مرور کردن تنها روش جلوگیری از چنین پیشامدی است.

با برنامه ریزی مناسب، درس خواندن را به عادت تبدیل کنید

عموما اگر ساعات مشخصی از روز را برای درس خواندن برنامه ریزی کنید، خیلی زود به آن عادت خواهید کرد. بدون تخصیص ساعات مشخصی از روز، ممکن است هیچگاه وقت درس خواندن پیش نیاید. یک روش مناسب برای این کار یادداشت کردن زمان در دفتر روزانه است، درست مثل اینکه از پزشک وقت گرفته اید، مثلا در دفتر یادداشت خود بنویسید : 2 تا 4 بعد از ظهر? درس خواندن

هدف داشته باشید

یکی از دلایل اصلی که باعث می شود افراد به اهداف خود نرسند این است که معمولا آنها را دست نیافتنی می پندارند. در صورتی که با برنامه ریزی و مدیریت صحییح می توان به کلیه اهداف خود دست یافت.

کافی است سعی کنید فرق بین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را دریابید، اهداف بلند مدت را مانند یک رویا در ذهن بپرورانید و نگه دارید، در عین حال فعالیت های روزانه زندگی را به اهداف کوتاه مدت اختصاص دهید.

ناامیدی دشمن یادگیری است

افرادی که دائما خود را به دلیل کندی در یادگیری سرزنش می کنند، حتی اگر پیشرفتی مناسب و قوه یادگیری بالایی داشته باشند، همواره در استرس به سر می برند. در مقابل افرادی که به خود و سرعت یادگیری شان اطمینان دارند، حتی اگر از هوش و استعداد کمتری نسبت به گروه قبل برخوردار باشند، نتیجه کارشان بهتر است، زیرا این افراد انرژی خود را صرف نگرانی و حساسیت های بی مورد نکرده ، آهسته و پیوسته پیش می روند.

 

کلمات قصار

time is very slow for those who wait
 very fast for those who are scared
very long for those who lament
very short for those who celebrate
But
 for those who love .time is eternity
William Shakespear
 
گذشت زمان برای آنان که در انتظارند بسیار کند
برای آنان که می هراسند بسیار تند
برای کسانی که زانوی غم به بغل میگیرند بسیار طولانی
و برای کسانی که سرخوشند بسیار کوتاه است
اما برای کسانی که عشق می ورزند ..آغاز و پایانی نیست و
زمان تا ابدیت ادامه دارد  .
 
ویلیام شکسپیر 

6 نکاتی در مورد عطرها و ادکلن ها

1- عطر را در نقاط نبض دار بدن استفاده کنید نقاطی که جریان خون قوی و پوست گـرم تر از دیگر نقاط می بـاشد مانند مچ دست، پشت گوش، قـفسه سیـنـه، گـردن، پـشـت زانوها و داخل آرنجها.
2- عطر را بصورت چند لایه استفاده کنید تا ماندگاری آن افزایش یابد.
3- پس از 4-3 ساعت معمولا باید مجددا به خودتان عطر بزنید.
4- عطر را در هوای روبروی خود اسپری کرده و از آن عبـور کـنـید. بـا ایـن کـار عـطـر بطور یکنواخت روی بدن شما می نشیند.
5- هیچگاه عطر را مستقیما روی لباس خود بکار نبرید زیرا ممکن است ایجاد لک کند.
6- زمان امتحان عطر هنگام خرید اجازه دهید حداقل عـطر بـمدت 10 دقیقه روی پوست شما باقی بماند و زمانی که بوی عطر با بوی طبیعی بدن شما آمیخته مـیگردد ایجاد بوی متفاوتی خواهد کرد. با این کار انتخاب بهتری خواهید کرد همـچنین بیش از 3 عطر را همزمان امتحان نکنید چون بینی شما دیگر قدرت تشخیص نخواهد داشت

 

در باره گوشی ها ی موبایل هم این هارا بدانید بد نیست .

ترفندهای گوشی نوکیا

#06#*
سریال نامبر گوشی را نشان میدهد ( IMEI )

#92702689#*
نمایش : سریال نامبر گوشی ، تاریخ ساخت ، تاریخ فروش ، تاریخ آخرین تعمیرات ( 0000 به معنای نداشتن تعمیر قبلی) برای خروج از این صفحه باید گوشی را خاموش و دوباره روشن کنید.

#3370*
با این کد شما از حالت EFR استفاده خواهید کرد که باعث میگردد از حداکثر کیفیت صدای گوشی برخوردار شوید اما در عوض مصرف باطری شما کمی بالاتر خواهد رفت

#3370#
حالت EFR را غیر فعال میسازد.

#4720#*
گوشی را در حالت کیفیت صدای پائین قرار میدهد و در عوض مصرف باطری شما درحدود 30 درصد کاهش میابد.

#4720#*
حالت قبل را غیر فعال میسازد.

#0000#* و یا #9999#*
ورژن سیستم عامل گوشی ، تاریخ ساخت نرم افزار ، و نوع فشرده سازی را نشان میدهد.

#30#*
شماره های محرمانه گوشی را نمایش میدهد.

#67705646#*
در گوشیهای مدل 3310 و 3330 لگوی شبکه را حذف میکند ( IR-TCI )

#73#*
تایمر گوشی و همچنین تمام امتیازات بدست آمده در بازیها را Reset میکند.

#746025625#*
نمایش وضعیت سرعت clock سیمکارت گوشی. اگر گوشی شما دارای حالت SIM Clock Stop Allowed باشد به این معنا خواهد بود که گوشی شما میتواند درحالت کمترین میزان مصرف باطری درحالت Standby قرار بگیرد.


#2640#*
کد رمز فعلی گوشی را نشان میدهد. کد رمز گوشی در حالت عادی 12345میباشد.

#7780#*
RESET گوشی یا همان بازگشت به حالت تنظیمات کارخانه ای. مناسب برای زمانیکه گوشی قاطی کرده است . درواقع درایو C گوشی را ریست میکند (ریست گوشی بدون حذف برنامه ها) بعد از وارد کردن این کد ، گوشی از شما تقاضای وارد کردن security code را خواهد داشت که اگر آنرا قبلا تغییر نداده باشید 12345 میباشد.)

#7370#*
فرمت گوشی . مناسب برای زمانیکه گوشی خیلی خیلی قاطی کرده است. درواقع این کد درایو C گوشی را فرمت میکند و البته تمامی برنامه ها و فایلهای موجود بر روی این درایو از بین خواهند رفت . بعد از وارد کردن این کد ، گوشی از شما تقاضای وارد کردن security code را خواهد داشت که اگر آنرا قبلا تغییر نداده باشید 12345 میباشد.)

روش مستقیم فرمت گوشی های اسمارت فون بدون نیاز به منوی گوشی:
اگر پسوورد ( security code ) گوشی قبلا تغییر داده شده است و آنرا نمی دانید و همچنین گوشی شما از سیستم عامل سیمبین ورژن7 استفاده می کند ( مثل 6600 و 7610 و 6620 و 6260 و 9500 و 9300 ) ابتدا گوشی را خاموش کرده و در حالیکه سه دگمه سبز ، * ، 3 را همزمان نگه داشته اید گوشی را روشن کنید و آنها را آنقدر نگه دارید تا کار فرمت آغاز بشود. دراین حالت از شما دیگر پسوورد خواسته نخواهد شد و مستقیما گوشی فرمت خواهد شد.

#43#*
کنترل حالت call waiting ( انتظار) گوشی.

#61#*
کنترل شماره ای که به عنوان divert در صورتیکه به تلفن پاسخ داده نشود ، تعیین گردیده است.

#62#*
کنترل شماره ای که به عنوان divert درصورتیکه شبکه دچار اشکال باشد( آنتن نباشد) تعیین گردیده است.

#67#*
کنترل شماره ای که به عنوان divert درصورتیکه گوشی اشغال باشد ، تعیین گردیده است.

#شماره*21**
divert به شماره مورد نظر در هر حالتی.

#شماره*61**
divert به شماره موردنظر در حالت عدم پاسخ گوئی ( no Reply )به تلفن زده شده.

#شماره*67**
divert به شماره مورد نظر در حالت اشغال بودن گوشی ( on Busy )

ترفندهای گوشی سامسونگ


228#*#8999*
وضعیت باطری ( دما ، ولتاژ ، ظرفیت)

289#*#8999*
تغییر سرعت زنگ آلارم گوشی

324#*#8999*
Debug screen

367#*#8999*
Watchdog ( رمز گوشی)

427#*#8999*
Trace Watchdog ( پیدا کردن رمز گوشی)

636#*#8999*
وضعیت حافظه

746#*#8999*
حجم فایل سیم کارت

778#*#8999*
اطلاعات سیم کارت

289#*#8999*
تست رینگ تون

785#*#8999*
RTK( Run Time Kernel ) Error اگر ok را بزنید گوشی ریست میگردد.

947#*#8999*
ریست گوشی در مواقعی که گوشی بسیار قاطی کرده است.

842#*#8999*
تست ویبراتور

اگر کدهای بالا در گوشی شما عمل نکرد به جای *8999 کدها ، عدد 0 را قرار بدهید. برای مثال : کد #842*8999#* تبدیل به کد #0842#* میگردد.
اگر باز هم تاثیر نکرد اینبار به جای عدد 8999 که در همه کدها مشترک میباشد عدد 9998 را قرار بدهید.

وقتی که عاشق شده اید نگویید: "خدا در قلب من جای دارد." بگویید:

وقتی که عاشق شده اید نگویید: "خدا در قلب من جای دارد."  بگویید: "من در قلب خدا جای دارم."
 
آمده ام حرفی بزنم
 
روحم مانند دوستی می ماند که در روز های سخت به من آرامش می بخشد و هنگامی که زندگی ام سرشاراز درد و رنج می شود دلداری ام می دهد.
هر کس که با روح خود دوست نباشد دشمن مردم است.مرگ در انتظار کسی است که با خود در جنگ باشد.چرا که زندگی از درون آدمی می جوشد ونه از بیرون.
آمده ام حرفی بزنم و حرفم را خواهم زد. حتی اگر مرگ هم از گفتن بازم دارد فردا آنرا بیان خواهد کرد.چرا که فردا هیچ رازی را در دفتر خلقت ناگفته نخواهد گذاشت. آمده ام تا در شکوه عشق ونور زیبایی زندگی کنم.
بنگریدم که چطور زندگی می کنم و کسی را یارای آن نیست تا از زندگی ام جدا کند. اگر نابینایم کنند به ترانه عشق وآهنگ زیبایی و شادمانی گوش دل خواهم سپرد.اگر ناشنوایم کنند شادمانی را در لطافت نسیمی خواهم جست که خود رایحه زیبایی است و نفس پاک عاشقان. و اگر هوا را هم از من دریغ کنند با روح خود زندگی خواهم کرد.چرا که روح من دفتر عشق است وزیبایی.
بخاطر مردم آمده ام و می خواهم در میانشان باشم .آنچه امروز من به تنهایی انجام میدهم فردا در میان خیل مردمان بازگو خواهد شد.
و آنچه اکنون به تنهایی می گویم فردا مردمان بسیاری خواهند گفت.
 
برگرفته ازکتاب اشک ولبخند نوشته جبران خلیل جبران

 

مجلات فرهنگی فارسی اینترنت:

 
معدود مجلات فرهنگی و غنیی به زبان فارسی روی اینترنت یافت می شود که خواندن آن ها برای ایرانیانی که دسترسیشان به اینترنت بیش از نشریات چاپی فارسی است غنیمت است؛ امید است که معرفی آن ها برای دوستان سودمند باشد.
مجله مقام موسیقایی: مجله است در مورد موسیقی که نسخه اینترنتی آن را می توانید بخوانید. نسخه کاغذی آن را حوزه هنری-وابسته به وزارت ارشاد- منتشر می کند.
حوزه هنری مجلات دیگری نیز منتشر می کند که اغلب نیز خواندنی اند.
مجله بخارا: مجله ایست فرهنگی و هنری که به پایمردی جناب علی دهباشی منتشر می شود. جناب دهباشی که از کوشندگان فرهنگ ایران هستند قبل تر نیز مجله کلک را بنیان نهادند که بعدا" با تغییر سردبیر محتوای آن به سمتی دیگر رفت.
مجله میراث ایران: مجله ایست فرهنگی که گروهی فرهیختگان ایرانی در امریکا آن را منتشر می کنند. نکته های تاریخی و فرهنگی زیادی لابلای مقالات آن پیدا می شود.
مجله هنر و مردم: مجله ایست که طی سالهای 1341 تا 1357 در ایران منتشر می شده است و منتشر کننده آن اداره کل هنرهای زیبا ی وزارت فرهنگ بوده است. از هر حیث بی نظیر بوده است و افسوس که انتشار آن ابتر ماند. انتشار اینترنتی آن به همت مرکز اسناد و مدارک میراث فرهنگی میسر شده است. اطلاعات بیشتر در مورد مجله را اینجا بخوانید.
مجله ایران نامه: فصلنامه تحقیقاتی بنیاد مطالعات ایران(نهادی پژوهشی غیرانتفاعی در شهر واشنگتن)است که از پاییز 1361 منتشر می شود. هر شماره ایران نامه علاوه بر مقاله های تحقیقی، شامل گزیده هایی از خاطرات و اسناد تاریخی، نقد و بررسی کتاب و خلاصه هریک از مقاله ها به زبان انگلیسی است. این بنیاد انتشارات ارزشمند دیگری نیز دارد که اغلب آن ها را به صورت برخط هم ارایه کرده است. از جمله بخش تاریخ شفاهی-که قبلا" در همین وبلاگ معرفی کرده ام- بخش انتشارات بنیاد، هنر سرا، و کانون کودکان را حتما" نیز مورد نظر قرار دهید.
مجله آذرپادگان: نشریه پژوهشکده فرهنگ و تمدن ایران زمین می باشد. 

کلمات قصار

When god closes one door
he has already opened
another just look for it
 
وقتی خداوند دری را می بندد
در دیگری را می گشاید
تنها بایستی آن را پیدا کرد
 
 
Expect the best and
be prepared for the worst
you will never be
disappointed
 
انتظار بهترین ها را داشته باشید
و خود را برای بدترین حالت ممکن آماده کنید
در این صورت هرگز نا امید نخواهید شد
 
 
Dont use time or words
carelessly
neither can be retrieved
 
زمان و کلمات
را بیهوده مصرف نکنید
چرا که هرگز قابل برگشت نیستند
 
 
What lies behind and
what lies before us are tiny
matters compared to what
lies within us
 
آنچه پشت سر اتفاق می افتد
و آنچه در پیش روی ما بوقوع می پیوندد
در مقایسه با آنچه در درونمان شکل می گیرد
مسائل جزئی و کوچکی هستند
 
 
The reality of life
speaks to us in silence
 
واقعیت زندگی
در سکوت با ما صحبت می کند

  Education experience

and memories
are the three things
no one can take away
from you
 
آموختن ، تجربه کردن و خاطرات
سه موضوعی هستند که هیچکس نمی تواند
آنها را از شما بگیرد
 
 
Its nice to be important
but it is more important
to be nice
 
این بسیار عالیست که فرد مهمی باشیم
اما مهمتر از آن اینست
که انسانی عالی باشیم
 
 
Dont put the key to your
happiness in someone
elses pocket
 
کلید شادمانی خود را
در جیب فرد دیگری قرار ندهید
 
 
Content makes poor
men rich
discontent makes rich
men poor
 
قناعت فقیر را غنی می کند
ناسپاسی
ثروتمند را فقیر می سازد
 
 
Kindness is an effort
which never goes waste
 
مهربانی
کوششی است
که هرگز از بین نمیرود

 

بهار فصل خوبی برای بچه‌دار شدن نیست.

محققان می‌گویند این که کودک شما متولد چه ماهی باشد، روی میزان هوش او و موفقیت‌های تحصیلی‌اش در آینده تاثیر می‌گذارد.

این را محققان دانشگاه ایندیانا اعلام کرده‌اند که با بررسی تاریخ تولد و همچنین وضعیت درسی بیش از یک و نیم میلیون کودک هندی، متوجه شدند آنها که بین ماه می ‌و آوریل، زندگی جنینی خود را شروع کرده اند، از بقیه بچه‌ها کم‌هوش‌ترند و پیشرفت تحصیلی‌شان کندتر است.

رویترز گزارش داده این نتایج هنوز از دید مجریان این طرح قابل توجیه نیست، اما یک توجیه آن این است که این موضوع با بیشتر شدن حشرات و برخی عوامل محیطی مثل سموم و نیز نیترات‌ها در مواد غذایی و نیز بادهای موسمی ‌در فصل بهار مرتبط است.

این یافته‌ها را همچنین می‌توان با پاره‌ای مطالعات قبلی مربوط دانست؛ مطالعاتی که تاثیر برخی عوامل محیطی را روی بروز اختلالات هورمونی در زنان مشخص کرده‌است.

نتایج یکی از این مطالعات حاکی از آن است که مواجهه با حشرات و نیز نیترات‌ها، باعث می‌شود میزان شیوع کم‌کاری غده تیروئید در زنان باردار بیشتر شود.

از آنجا که کم‌کاری غده تیروئید می‌تواند رشد دستگاه عصبی جنین را به تاخیر بیندازد، محققان می‌گویند ممکن است پایین آمدن ضریب هوشی این بچه‌ها، به همین علت باشد.

نتایج این مطالعه در نشست اخیر انجمن طب اطفال ارائه شده ‌است.

قسمت پایین از خبرگزارى مهر

کودکانی که در تابستان متولد می‌شوند در مقایسه با متولدین بزرگتر از خودشان، نمرات کمتری در آزمون‌های مدارس می گیرند.
به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از روزنامه تایمز تفاوت آموزشی بین متولدین ماه‌های تابستان به ویژه متولدین شهریورماه با متولدین ماه‌های دیگر که از نظر سنی بزرگ‌ترند، تا پایان دوره دبیرستان باقی می‌ماند به گونه ای که در پاره ای از موارد، به علت پایین بودن نمرات این قبیل دانش آموزان، معلمان آنان را به کلاس هایی که نیاز به آموزش های ویژه دارند، منتقل می کنند.
موسسه مطالعات مالی در انگلیس که این پژوهش را به انجام رسانده، توصیه کرده است، معلمان به تفاوت های سنی دانش آموزان، به ویژه در کلاس های پایین توجه کنند و براساس سن کودکان، نمرات امتحانی را محاسبه کنند.
همچنین از معلمان خواسته شده است تا زمان آزمون، متناسب با آمادگی سنی دانش آموزان تعیین شود، زیرا شماری از کودکان، به علت دیرتر به دنیا آمدن، نمی توانند نمرات مورد نظر را به دست آورند و نیاز به زمان بیشتری دارند.
تایمز به نقل از گزارش موسسه مطالعات مالی انگلیس نوشت، در پژوهشی ۲ ساله که بر روی نمرات ۲ میلیون دانش آموز ۵ تا ۱۸ ساله صورت گرفت، مشخص شد متولدین شهریور ماه مورد تبعیض سنی قرار می گیرند و این تبعیض به ویژه در بین دانش آموزان سال اولی بیشتر مشاهده می شود.
کارشناسان آموزشی می گویند: نمرات دانش آموزی که در پاییز، مثلا در مهر ماه متولد شده است، باید با نمرات دانش آموزان متولد تابستان در سال دوم تحصیل مقایسه شود.
در گزارش یاد شده توصیه شده است ، تفاوت سنی دانش آموزان و اثر آن بر نمرات دانش آموزان به معلمان و والدین جوان آموزش داده شود

گزارش: همشهری آنلاین

 

روشهای تدریس خلاق

روشهای تدریس خلاق اینجارا کلیک کنید

چگونه از طریق مصرف موادغذایی با استرس مبارزه کنیم؟

1- روز خود را با مصرف یک لیوان آب پرتقال تازه یا آب میوه های طبیعی حاوی ویتامینC شروع کنید و در بقیه روز آب زیاد بنوشید، برای این که وقتی بدن تحت استرس است بدن شما ویتامینC بیشتری احتیاج دارد. یک لیوان آب میوه تازه، نیاز اضافی شما را تأمین می کند.

نوشیدن حداقل 8 لیوان آب، بدن شما را از بی آبی حفظ می کند و مانع تحمل استرس اضافی برای بدن شماست.

2- برای صبحانه؛ یک عدد موز، مقداری موادغذایی حاوی فیبر زیاد و ماست کم چرب استفاده کنید، چرا که موز منبع غنی ویتامینB6 است که برای سوخت و ساز لازم است، به خصوص زمانی که سوخت و ساز بدن مانند مواقع استرس سریع است . توجه کنید که مصرف مکمل های اضافی ویتامینB لازم نیست، چون ممکن است استرس اضافی به بدن تحمیل کنید.

دستگاه گوارش شما، استرس وارد شده را احساس می کند، بنابراین دریافت موادغنی از فیبر در طول روز کمک می کند تا طوفان ایجاد شده در این دستگاه فروکش کند.

مصرف ماست کم چرب 2 خاصیت مهم برای بدن دارد:

الف) حاوی پروتئین است که بدن در شرایط استرس به آن احتیاج دارد. ب) وجود چربی کم موجود در آن به عنوان حامی خوبی برای سیستم ایمنی بدن می باشد.

3- فقط یک فنجان قهوه در طول روز مصرف کنید و از مصرف موادغذایی حاوی کافئین در بقیه روز خودداری کنید ، زیرا:

کافئین کلیه دستگاه های بدن را تحت تأثیر قرار می دهد. فعالیت بدن را افزایش و سرعت جذب املاح را کاهش می دهد. کافئین اضطراب شما را زیاد می کند و این آخرین چیزی است که شما به آن احتیاج دارید.

4- از مصرف شیرینی به عنوان میان وعده پرهیز کنید. به جای آن از غلات کامل، نان کم چرب تهیه شده با شیر و انواع کیک های ساده خانگی استفاده کنید.

ترشح هورمون هایی که در زمان استرس زیاد است، سبب ترشح ترکیبی به نامNPY* از مغز می شود.NPY تمایل به مصرف شیرینی و مواد قندی را زیاد می کند.

اگر شما به تمایل خود در مصرف شیرینی پاسخ مثبت دهید، در بقیه روز درگیر این تمایل خواهید بود. در نتیجه مواد غذایی ای را مصرف خواهید کرد که خاصیت تغذیه ای ندارند.

بسیار بهتر است برای مقابله با تمایل به مصرف شکر، از نان های تهیه شده با آرد کامل و شکر کم، استفاده کنید.غلات کامل، سلول های مغزی را برای ترشح سروتونین تحریک می کنند. هورمون سروتونین آرام بخش است.

5- نمایه گلیسمیک ( توانایی بالا بردن قند خون به وسیله یک ماده غذایی خاص) یا (GI) مواد غذایی را بشناسید. این شاخص به ما نشان می دهد مواد قندی( کربوهیدرات ها) با چه سرعتی تبدیل به قند می شوند و سطح قند خون را بالا می برند. هر اندازه این شاخص پایین تر باشد، مواد حاوی کربوهیدرات دیرتر تبدیل به قند می شوند. بنابراین سطح قند خون را بیشتر می توانیم کنترل کنیم و بیشتر احساس آرامش می کنیم. هم چنین از احتمال ورود و ذخیره چربی های ناخواسته جلوگیری می کنیم. انوع شیرینی، نان سفید و سیب زمینی، نمایه گلیسمیک بالا دارند و موادغذایی ای مانند ماکارونی، برنج، لوبیا نمایه گلیسمیک پایین تری دارند.

عادات سالم برای جلوگیری از استرس

1- از افت قند خون جلوگیری کنید و وعده های منظم، کوچک و سالم بخورید.

2- از میان وعده های کم انرژی مانند هویج، کرفس، ذرت بو داده ی بدون روغن، و کیک های برنجی با شکر کم استفاده کنید.

3- از انوع میوه های تازه و آب میوه ها به عنوان طعم دهنده های شیرین استفاده کنید.

4- جوشانده های گیاهی برای تسکین اعصاب مناسب هستند؛ می توانید آنها را با یک قاشق غذاخوری عسل میل کنید.

5- مصرف غذهای حاوی تریپتوفان مانند مغزهای گیاهی(پسته، بادام، فندق و...) ، موز و غلات کامل، دستگاه عصبی را تسکین می دهند.

6- مصرف مقدار کمی پروتئین در طول روز مانند پنیر، تخم مرغ، مرغ و گوشت در شرایط استرس خستگی شما را رفع می کند. اگر جزء افرادی هستید که خیلی زیاد دچار استرس می شوید ، همیشه مقداری از مواد حاوی پروتئین آماده را همراه داشته باشید.

7- غلات کامل و موادغذایی حاوی فیبر، چرخه ایجاد گرسنگی را به تعویق می اندازند. انواع میوه، سبزی، ماست کم چرب و پنیر نیز همین کار را انجام می دهند.

8- از انواع غذاهای بدون چربی یا کم چربی استفاده کنید.

9- وعده های غذایی را حذف نکنید.

10- برای مقابله با استرس راه دیگری به غیر از غذا خوردن پیدا کنید.

11- برای رفع خستگی پس از کار روزانه ورزش کنید. ورزش هایی را انتخاب کنید که مورد علاقه شما هستند و به شما آرامش می بخشند. ورزش کمک می کند تا کالری اضافه سوخته شود، سلامت قلب و ریه ها افزایش یابد و ذهن شما از چیزهایی که باعث ایجاد استرس هستند، دور نگه داشته شود.

12- روزانه به مدت 30-20 دقیقه و 3 بار در هفته به صورت منظم ورزش کنید.

13- در شرایط استرس از داروهای آرام بخش استفاده نکنید.

14- یاد بگیرید که اهداف خود را زمان بندی کنید.

15- اهداف واقعی انتخاب کنید نه غیر واقعی.

16- مهارت های مدیریت زمان را یاد بگیرید.

17- زمانی را برای تهیه فهرست غذاهایی که نیاز دارید، اختصاص دهید و از انتخاب موادغذایی با ارزش تغذیه ای کم پرهیز کند