مدیریت مدارس

آموختن یک چیز، به معنای برقرار کردن ارتباط با جهانی است که هیچ تصوری از آن نداریم. برای یاد گرفتن، فروتنی لازم است.

مدیریت مدارس

آموختن یک چیز، به معنای برقرار کردن ارتباط با جهانی است که هیچ تصوری از آن نداریم. برای یاد گرفتن، فروتنی لازم است.

اصلاحات در نظام آموزشی فرانسه


رییس جمهوری فرانسه برخلاف سال های گذشته که رسم بود وزیر آموزش و پرورش به مناسبت آغاز سال تحصیلی پیامی ارسال کند، امسال خود راسا با ارسال و قرائت پیامی خواستار تحکیم مبانی آموزشی این کشور شد که بیشتر نظام آموزش مدارس راهنمایی را نشانه رفته است.
سال جدید تحصیلی فرانسه با ورود 12میلیون و 68هزار و 200دانش آموز
این دانش آموزان در 67هزار و 77مدرسه زیر نظر 878هزار و 947معلم، تحصیلات خود را پی می گیرند.

پیشینه نظام آموزشی فرانسه

نظام آموزشی موجود یا همان «مدارس راهنمایی یگانه» که در زمان «والری ژیسکاردستن» و وزارت «هابی» در آموزش و پرورش فرانسه و به نام همین وزیر شهرت یافته است، در 11ژوییه 1975با تصویب قانون تاسیس نظام آموزشی یگانه ابلاغ شد و بر اساس آن مدارس راهنمایی در متن نظام آموزشی متولد گردید.

پیشنهادهای سارکوزی

نامه سارکوزی که در 34صفحه تنظیم و در یک میلیون شمارگان انتشار یافته است، توسط خود او در اولین روز سال تحصیلی در برابر دانش آموزان فرانسوی قرائت شد. همچنین این نامه با 500هزار یورو هزینه برای بیش از 800هزار کادر آموزشی ارسال می شود.

نظام جدید آموزشی به نام "مدرسه یگانه" در شمار همان میراثی است که از نظر سارکوزی ادامه آثار انقلاب دانشجویی ماه مه سال 68در فرانسه محسوب می شود.
اینکه اقتدار معلم در چشم دانش آموزان کاهش یافته باشد و یا ارتباط بخش های آموزشی با بازار کار سرمایه ضعیف باشد به باور سارکوزی از نتایج همان گرایشهای سوسیالیستی برآمده از انقلاب دانشجویی ماه مه 1968است.
سارکوزی در پیام خود همان شعارهای زمان انتخابات را آورده است: اصلاح مدارس راهنمایی یگانه، استقلال بخشی به مراکز آموزشی، تعلیم همه دانش آموزان معلول، تنظیم و یکنواختی نوسان برنامه های آموزشی، بازسازی ارزشهای فرهنگی در محیط های آموزشی، گشایش درهای مدارس به سوی بیرون (بازار)، توسعه آموزش تربیت بدنی و...
فراهم کردن هزینه این اقدامات در نظام آموزشی فرانسه را سارکوزی موکول به شایستگی، کارآمدی و تعدیل نیروی انسانی کرده است.
سارکوزی تهدید کرده که اگر خانواده ای امکان رفتن فرزند خود را به مدرسه فراهم نکند و یا اینکه غیبت های تحصیلی طولانی شود، باید این کمک ها را قطع کرد.
سارکوزی در پیام خود اولیا دانش آموزان را نیز خطاب قرار داده و با عباراتی جدی، کم سابقه و آمرانه آنها را مسوول اولیه آموزش فرزندان خود قلمداد کرده است.
او به اولیای دانش آموزان گفته است که آنها ادب و احترام به بزرگتر و معلم، قدرشناسی، انجام تکالیف و حس مسوولیت را باید به فرزندانشان منتقل کنند.
سارکوزی در این پیام آورده است که کسی حق ورود به مدارس راهنمایی (کولژ) را ندارد مگر اینکه در سال آخر دبستان شایستگی ورود خود را ثابت کند. همین طور کسی نمی تواند وارد دبیرستان شود مگر در کولژ این نکته را به اثبات برساند.
آموزگاران و اتحادیه های اولیای دانش آموزان فرانسه، کار سارکوزی در مورد بهبود شرایط آموزشی را به اقدام «لیونل ژوسپن» وزیر آموزش ملی فرانسه در سال 1988تشبیه می کنند.
ادامه در http://www.tabalvor.ne

نظرات 2 + ارسال نظر
توکلی 1387,04,28 ساعت 09:32 http://www.maktoobat.com

سلام
من هم وبلاگ شما را با نام مدیر مدرسه لینک کردم.
ممنون از محبت تان

توکلی 1387,04,27 ساعت 09:11 http://www.maktoobat.com

وبلاگ مفیدی دارید.
در صورت تمایل به تبادل لینک برایم نظر بگذارید تا تبادل لینک کنیم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد