مدیریت مدارس

آموختن یک چیز، به معنای برقرار کردن ارتباط با جهانی است که هیچ تصوری از آن نداریم. برای یاد گرفتن، فروتنی لازم است.

مدیریت مدارس

آموختن یک چیز، به معنای برقرار کردن ارتباط با جهانی است که هیچ تصوری از آن نداریم. برای یاد گرفتن، فروتنی لازم است.

25 درصد افت تحصیلی در پایه اول متوسطه

دانش‌آموزان پایه اول متوسطه با افت تحصیلی 25 درصدی مواجه هستند.

معاون آموزش و پرورش نظری و مهارتی در جمع خبرنگاران، گفت:  افت تحصیلی به معنای مردودی در این دوره نیست، بلکه در این مقطع تحصیلی بازماندگان از تحصیل وجود دارند که به دلایل گوناگون ترک تحصیل می‌‏کنند.

پرویز آژیده افزود: افت تحصیلی 25 درصدی دانش‌‌‏‌آموزان پایه اول متوسطه دلایل مختلفی دارد که بخشی از آن به آموزش و پرورش مربوط می‌شود که شیوه‌‏های تدریس، محتوای کتاب‌‏های درسی، نیروی انسانی غیرمرتبط از آن جمله است.

وی با اشاره به اینکه بخش دیگر نیز مربوط به عوامل خارج از فضای مدرسه و آموزش و پرورش است گفت: عوامل افت تحصیلی دانش‌‏آموزان شناسایی و رصد شده است و طرح ارتقای کیفیت آموزش پایه اول دبیرستان برای کاهش افت تحصیلی این پایه طراحی و تدوین شده که 120 منطقه در این طرح مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته‌‏اند.

آژیده در ادامه از اختصاص یک میلیارد تومان برای جبران افت تحصیلی دانش‌‏آموزان پایه اول متوسطه خبر داد و اظهار داشت: برای دانش‌‏آموزانی که وضعیت تحصیلی مطلوبی ندارند کلاس‌‏های فوق برنامه برگزار می‌‏شود تا افت تحصیلی در آنان جبران شود.

وی درباره کاهش تعداد دانش‌‏ آموزان دوره متوسطه گفت: به طور کلی آمار دانش‌آموزان دوره متوسطه سیر نزولی داشته است، اما این کاهش بسیار اندک و ناچیز است.

معاون آموزش و پرورش نظری و مهارتی افزود: در کنار کاهش تعداد دانش‌‏آموزان متوسطه، مدارس شبانه‌‏روزی و نمونه دولتی که در مناطق محروم فعالیت دارند با رشد تعداد دانش‌‏آموز مواجه بوده‌اند.

وی گفت: تراکم دانش‌‏آموزان در کلاس‌‏های درس بر اساس استانداردها لحاظ می‌‏شود و از این کاهش آمار باید برای ساماندهی در این حوزه استفاده کرد.

آژیده اظهار داشت: سؤالات امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان به صورت تشریحی و مانند سال‌‏های گذشته است و درجه دشواری این سؤالات توسط طراحان سؤالات تعیین می‌‏شود.

معاون آموزش و پرورش نظری و مهارتی، با تاکید بر این که تأثیر معدل کتبی سال سوم تأثیر 15 درصدی در کنکور دارد، افزود: امتحانات سال سوم متوسطه به صورت تشریحی و کلی برگزار می‌‏شود که در کنار سؤالات چهار گزینه‌‏ای کنکور زمینه خلاقیت را در دانش‌‏آموزان فراهم می‌‏کند و این ارزیابی دو جانبه در پذیرش دانش‌‏آموزان در کنکور بسیار تأثیرگذار است.

وی افزود: تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور ورودی دانشگاه‌‏ها موجب می‌‏شود که دانش ‌‏آموزان برای تحصیل در مدارس انگیزه داشته باشند و صرفاً جذب کلاس‌‏های کنکور نشوند.

معاون آموزش و پرورش نظری و مهارتی درباره آئین‌‏نامه امتحانات دوره متوسطه نیز گفت: امتحانات این دوره همچون سال‌‏های گذشته برگزار می‌‏شود؛ اما با توجه تأثیر معدل کتبی سال سوم در کنکور، این امتحانات با دقت بیشتری برگزار می‌‏شود.

وی با اشاره به ابلاغ آئین‌‏نامه هنرستان‌‏های نمونه دولتی فنی و حرفه‌‏ای نیزبه استان‌‏ها افزود: این هنرستان‌ها از سال آینده فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

آژیده گفت: براساس این دستورالعمل، هنرستان‌‏های نمونه دولتی دانش ‌‏آموزان علاقه‌‌‌‏مند را بعد از سال سوم راهنمایی ثبت‌‏نام می‌‏کنند که 60 درصد این هنرجویان از مناطق روستایی و محروم انتخاب می‌‏شوند. به گفته وی، برای هنرستان‌‏های فنی و حرفه‌‏ای نمونه دولتی رشته‌‏های متناسب با نیاز بومی و محلی پیش‌‏بینی می‌‏شود. آژیده با اشاره به کمتر بودن مدت تحصیل هنرجویان هنرستان‌‏ها اظهار کرد: در دوره هنرستان تحصیل در 2 پایه دوم و سوم صورت می‌‏گیرد، در حالی که در شاخه نظری دانش ‌‏آموزان با احتساب دوره پیش‌‏دانشگاهی 3 سال در رشته مورد نظر تحصیل می‌کنند.

همچنین معاون آموزش و پرورش نظری و مهارتی از ایجاد هنرستان‌‏های فنی و حرفه‌‏ای 5‌‏ساله بعد از راه‌‏اندازی مدارس نمونه دولتی خبر داد و گفت: هنرستان‌‏های نمونه دولتی در آینده با اولویت به هنرستان 5‌‏ساله تبدیل می‌‏شوند.

منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد